Recensie – Het lingerie denken

98 manieren om een leuk verhaal over asperges te schrijven en andere tips zijn te lezen in het boek ‘Het lingerie denken’ van Rob van Vuure. De bladendokter, die hoofdredacteur was van Libelle, Margriet, Panorama, Playboy etc. toont zich met dit boek een bijzonder creatief bladenmaker.

‘Creatief bladenmaken, succesvol communiceren’ staat er op de voorkant van het boek. Als je dat na het lezen van Van Vuures honderden tips niet kunt, komt het nooit. Het lingerie denken’ staat boordevol manieren om een goed tijdschrift te maken. Zeer lezenswaardig voor toekomstige journalisten. Wat werkt en wat vooral niet werkt, komt allemaal uitgebreid aan bod.

Kortom alles komt voorbij in dit dikke boek. Gasthoofdredacteuren, eetbare kaften, lokhomo’s en ijkpersonen passeren de revue. Alles is onmisbaar als het gaat om het verkopen van je tijdschrift. Zeker in deze tijd van dalende oplages een belangrijk gegeven.

Wat ik kan leren van Van Vuure is dat het altijd creatiever kan. Als ik een idee verzin voor een verhaal kan het op nog honderd manieren. Als ik iets wil dan zijn er nog tien mogelijkheden om het beter te doen of anders. Als ik denk als journalist ‘Getsie, weer kerst’, roept Rob ‘Hoppa, 200 pagina’s vullen!’ Terwijl de kranten iedere dag achter het laatste nieuws aanlopen (anderhalve dag achterlopend op internet, maar toch) zijn tijdschriften genoodzaakt de actualiteit voor een deel te laten voor wat het is. Dat betekent voor Viva iedere week een verhaal over seks, maar hoe deze keer? Panorama moet weer op zoek naar een liquidatiezaak en dat uitzoeken, maar deze keer weer net anders dan vorige week.

Het vak van bladenmaken is niet makkelijk, maar Van Vuure toont aan dat het fantastisch werk is. Iedere week kan het beter en iedere week kan het mooier. Zijn boek is zeer inspirerend. Een kritische noot: jammer dat de tijdschriften waarover Van Vuure schrijft vooral de bladen zijn die ik niet lees. Typische dames en mannenbladen dus. Ik mis de geniale invalshoeken voor opiniebladen.